18 تیر 1388 / 16 رجب 1430 / 9 جولای 2009
18 تیر 1388 / 16 رجب 1430 / 9 جولای 2009
18 تیر 1388 / 16 رجب 1430 / 9 جولای 2009 |
محمدبن رياي گيلاني متخلص به شيدا اديب و شاعر معاصر ايراني در گذشت. وي افزون بر زبان و ادبيات فارسي در زبان عربي ، تاريخ و معارف اسلامي نيز از دانش بسيار برخورداربود . گفتني است كه اين شاعر معاصر پايه گذار انجمن ادبي صائب اصفهاني بود؛ و خود صائب شناسي برجسته بشمار مي رفت . از آثار استاد شيدا، دوكتاب نيمه روز عاشورا و نيلوفر مرداب تا كنون به چاپ رسيده اند. |
|
|
ابومنصورمحمّدبن ابراهيم عطّار معروف به اِبن خَيرون محدث شافعي مذهب درشهربغداد درگذشت. خاندان ابومنصور ازافراد برجسته و رجال حديث و قرائت بودند و خود او نيزعلم قرائت را ازاستادان اين علم آموخت. ازابن خيرون دو اثربنام هاي «اَلمِفتاح و اَلموصِح درقرائات هفتگانه» شناخته شده كه عمده مطالب آنها دركتاب «اَلنَّشر اِبن جَزَري »باقيست. ابن خيرون ديدگاههايي درجرح و تعديل رجال و حديث دارد كه مورد توجه و استفاده مؤلفان بعد ازاو قرارگرفته است. |
ابوعلي حَسَن بن قَطّان مَروَزي حكيم و پزشك برجسته قرن6هجري قمري بدست تركان غُز كشته شد. قَطّان مَروزي مردي عالم و فاضل كه افزون برطب، درهيئت و ادبيات فارسي دانش فراوان داشت. او تأليفاتي به زبانهاي فارسي و عربي دارد كه ازجمله آنها كتابي درعروض فارسي است و ديگراثرمشهور او «مُشَجَّرُ نَسَب اَبي طالب» نام دارد. اما مشهورترين اثرقطّان مروزي كتاب «كيهان شتافت »است. گفتني است كه كتابخانه ارزشمند قَطّان كه به كتب پزشكي اختصاص داشت بدست لشكريان آتسِز خوارزمشاه غارت شد. |
آيت الله حاج شيخ علي زاهدي گلپايگاني ازعالمان بزرگ ايران بدرود حيات گفت. آيت الله گلپايگاني تحصيل را نزد پدرآغازكرد و پس ازسالها بهره گيري ازدانش بزرگاني چون آيت الله مرعشي نجفي و حضرت امام خميني(ره) به درجه اجتهاد رسيد. آيت الله گلپايگاني به تدريس علوم ديني و اقامه نمازجمعه اشتغال داشت. داستانهاي «شگفت انگيزقرآن، زندگاني 14معصوم و ديوان اشعار» ازآثاربجاي مانده ازآيت الله گلپايگاني اند. |
|
|
|
|
جِيمز هايدِنْ تِفتْس، جامعهشناس امريكايى در 9 ژوئيه 1862م در ايالت ماساچوست امريكا به دنيا آمد. وي پس از تكميل تحصيلات خود، به عنوان استاد فلسفه در دانشگاه شيكاگو به تدريس پرداخت و رياست كميته اجتماعي شهر شيكاگو را برعهده گرفت. كار در اين كميته به وي اين بينش را داد كه وظيفه و عمل علمالاجتماع يا جامعهشناسي را به صورت فلسفه عملي بنگرد و به اين مسئله علاقهمند شود. از اينرو، تفتْس در كتاب اخلاق خود كه به اتفاق يكي از همكاران خود به رشته تحرير درآورد، اين انديشه را مطرح كرد كه مفاهيم اخلاقي ما تحت تاثير علايق و معتقدات ديني به وجود آمده است و اين مفاهيم به نوبه خود در راهحلهاي سياسي و مشكلات اجتماعي و اقتصادي ما اثر گذاشته است. تفتْس اعلام داشت كه بهترين نظام اخلاقي، تنها تحت يك حكومت دموكراسي ميتواند به وجود آيد. او در كتاب ديگرش به نام اخلاق اجتماعي امريكا، خاطر نشان ساخت كه حكومت دموكراسي نبايد ايستا و ساكن باشد بلكه بايد متحرك و پويا به مسير خود ادامه دهد. او بر اين عقيده بود كه ما بايد در يك اجتماع آزاد از روي خطاها و هدفهايمان، هر روز به سوي مقصد بهتري پيش رويم. جِيمز هايدن تفتْس سرانجام در ششم اوت 1942م در هشتاد سالگي درگذشت. |
در 9 ژوئيه 1948م، پس از يك ماه آتشبس، بار ديگر جنگ ميان اعراب و رژيم صهيونيستي آغاز شد. اين جنگ در پي تأسيس رژيم صهيونيستي در چهاردهم ماه مه 1948م آغاز شد و به درخواست شوراي امنيت سازمان ملل، در ماه ژوئن آتش بس برقرار گرديد. صهيونيستها در مدت نزديك به يك ماه آتش بس، سلاحهاي فراواني از حاميان غربي خود به ويژه امريكا دريافت كردند و با آغاز مجدد جنگ در اين روز، ميزان موفقيت خود را افزايش دادند. گروههاي مسلح صهيونيستي، درخواست آتش بس مجدد شوراي امنيت را نيز هنگامي پذيرفتند كه به اهداف خود رسيده بودند. در نهايت، قرارداد متاركه جنگ در ژانويه سال 1949م در حالي امضاء شد كه در اين زمان، 78 درصد از خاك فلسطين به اشغال صهيونيستها درآمده و 750 هزار فلسطيني آواره شده بودند. |
|
|
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}